Abi kutsumine

Üldised käitumisjuhised kriiside korral

Eestis ja mujal Euroopa Liidus on kiirabi, pääste ja politsei kutsumiseks üks ja ühtne hädaabinumber 112. Sellele numbrile helistamine on tasuta ja see on Sulle alati kättesaadav. Helista kohe hädaabinumbril 112, kui Sinu või kellegi teise elu, tervis, vara või keskkond on ohus, samuti siis, kui kahtlustad, et midagi ohtlikku võib juhtuda.

Kuidas teha hädaabikõnet?

  • Veendu, et kõik sinu pereliikmed teavad hädaabinumbrit 112 ja oskavad seda õigesti kasutada.
  • Veendu, et kõik sinu pereliikmed teavad täpselt teie kodust aadressi. Pane laste ja eakate jaoks kodune aadress nähtavale kohale.
  • Ilma levita saab hädaabikõnet teha, kui telefon korraks välja lülitada. Sisselülitamisel saab teha hädaabikõne teiste mobiilioperaatori võrkudesse enne SIM-kaardi aktiveerimist (enne koodi sisestamist). Teine lahendus teiste operaatorite võrgust hädaabikõne tegemiseks on SIM-kaardi eemaldamine.
  • Enne hädaabikõne tegemist taga enda ohutus. Mine ohust eemale või varja end ohu eest.
  • Ära eelda, et keegi teine on hädaabikõne juba teinud. Jäta kõne tegemata vaid siis, kui oled veendunud, et häirekeskusele on info juba edastatud ja sul ei ole midagi uut sündmuse kohta lisada.

Helistades hädaabinumbrile, ütle kohe alguses, mis juhtus.

  • Kuula päästekorraldaja küsimusi ning vasta neile täpselt ja lühidalt. Muu hulgas võidakse sinu käest küsida: kas keegi on viga saanud; mitu inimest on viga saanud; mis on sündmuskoha aadress või asukoht, kuhu on vaja abi saata.

 

  • Ära katkesta kõnet enne, kui abistamiseks vajalikud asjaolud on välja selgitatud. Kui elu ja vara on ohus, saadetakse abi välja juba kõne ajal.
  • Hoia oma telefoniliin vaba, et päästekorraldaja saaks sulle vajadusel tagasi helistada.
  • Kuulmis- ja kõnepuudega inimesed saavad abi kutsuda, saates SMS-i numbrile 112.

 

Kui hädaabikõne on tehtud

  • Jätka vajaduse korral esmaabi osutamist kuni abijõudude saabumiseni.
  • Hoia oma telefoniliin vaba, et päästekorraldaja saaks sulle vajaduse korral tagasi helistada.
  • Helista uuesti hädaabinumbrile, kui olukord muutub raskemaks.
  • Helista uuesti ka siis, kui on vaja teatada, et sündmus on lahenenud ja abivajadust enam ei ole.

Kuidas kutsuda abi, kui telefonil ei ole levi?

  • Kui mobiiltelefon on operaatori levist väljas, lülita telefon korraks välja. Sisselülitamisel tee hädaabikõne enne SIM-kaardi aktiveerimist (enne koodi sisestamist). Selleks, et päästekorraldaja saaks levi olemasolul sulle vajaduse korral tagasi helistada, peab olema SIM-kaart uuesti aktiveeritud.
  • Kui igasugune telefoniside puudub, mine abi kutsuma lähimasse pääste-, politsei- või kiirabiasutusse või haigla erakorralise meditsiini osakonda.